Az étlappal a vendég már az első pillanatokban találkozik, amint betér hozzád; előbb, mint az étellel, amit rendel. Olyan első benyomás ez, ami különleges fontosságú, meghatározhatja, hogy

  • milyen árkategóriájú ételt fog rendelni,
  • kipróbál-e valami újdonságot,
  • talál-e kedvező ajánlatot,
  • emlékezni fog-e hetekkel később a választékra és végső soron,
  • visszatérő vendég lesz-e.

Egy rosszul tervezett, szegényes stílusú, rossz minőségű képekkel illusztrált étlap bizony az étkezés minőségét is ronthatja. Azonban egy szép, stílusos étlap, amely előzetes fogyasztási adatokra épül és felépítése stratégiailag megtervezett a vendég és az étterem számára is hasznos és élvezetes. Fontos, hogy az étlap és az étterem megjelenése, designja megegyezzen, hogy a vendég ne érezze magát becsapva, mikor egy tündöklő menüből rendelve csak egy szegényes fogást kap az asztalra. Vagy a stílusos enteriőr mellé egy esztétikailag szép étlap passzol, különben frusztráló lehet a vendég számára: vajon jó helyet választott?

A design mellett ugyanolyan fontos, hogy a számokra is vessünk egy pillantást. Egy jó étlap elkészítéséhez az első lépés, analizálni az ételek költségeit, az egyes fogások haszonkulcsát, felállítani a jövedelmező és kevés hasznot hozó tételek listáját. Ez után lehet egy jó designon gondolkozni, ami egyszerre szemet gyönyörködtető és vezeti is azt: az étterem érdekeinek megfelelően.

Íme tehát 8 tipp, hogy az étlap különleges és stratégiailag is helytálló legyen!

1. Az arany háromszög szabály

Étlap specialisták és grafikai szakemberek szerint a szemünk az alábbi rendszer szerint észleli a látottakat: először közepén, majd jobbra fent és balra fent. Minden mást csak ezután látunk!

Tipp:

Érdemes ezekre a kiemelt helyekre tenni az étlap sztárjait, tehát azokat a fogásokat, amik a legnagyobb hasznot hozzák.

Példa:

View this post on Instagram

More menu treatments for @emmysquaredpizza ??

A post shared by Saint-Urbain (@sainturbain) on

2. Fehér, üres tér

Tanulmányok igazolják, hogy az olvashatóságot akár +30%-al javíthatja, ha hagyunk üres, fehér tereket is egy oldalon.

Tipp:

Mindenképpen hagyj teret a szövegnek, a túl sok információ zavarossá teszi az étlapot és a vendéget is.

Példa:

3. Vizuális megjelenés

Ha fontos valami, emeld ki! Geometriai formákkal, színekkel és különböző elemekkel könnyedén ki lehet hangsúlyozni azt, amit eladnánk, hiszen általuk tudjuk vezetni az olvasó szemét.

Tipp:

vonalakkal, dobozokkal és színekkel könnyedén lehet nagy változást elérni.

Példa:

4. Köszönj el a pénzjelöléstől!

Egy amerikai tanulmány bizonyítása szerint szignifikánsan többet rendeltek azok a vendégeket, akik dollár megjelölés nélküli étlapról válogathattak, szemben azokkal, akik előtt ott lebegtek a dollár jelek.

Azokban az éttermekben, ahol a minőségben az elsődleges szempont és ezért a piaci árnál magasabban dolgoznak, érdemes megfontolni, hogy a drágább fogások miatt semmilyen pénzjelölést nem teszünk.

Tipp:

Vedd le a pénzjelöléseket az étlapról, sőt, az árakat se rendezd egy oszlopba!

Példa:

5. Éttermed üzenőfala

Az étlap maga a megtestesült, fizikai üzenete annak, amit az éttermed képvisel. Bizony, az árazási stratégiádnak is! Légy következetes és az étlap tükrözze azt, amik ti vagytok. Ha olcsón, de gyorsan szolgálod ki a vendégeket, akkor mutassa is ezt az étlap. Ha az ár az, amivel kitűnsz a versenytársaid közül, akkor helyezd arra a hangsúlyt a menükön is.

Tipp:

Nagy, kiemelt árakat az étlapon akkor érdemes elhelyezni, ha az hangsúlyos, tehát olcsó. Akkor viszont garantált a siker, hiszen érthető az üzenet!

Példa:

Forrás: Hugh-Baby’s

6. A választás nehézsége

A vendég első dillemája: melyik étterembe menjen. Ennyi étterem és vendéglátóegység közül bizony nehéz választás ez! Majd megérkezik: hozzád. Na ekkor fontos, hogy az étlap ne újabb fejtörést okozzon számára, ne legyen túl sok minden rajta. Meg persze túl kevés se.

Egy amerikai egyetem tanulmánya szerint az optimális szám így alakul:

Gyorséttermekben kategóriánként 6, míg elegáns éttermekben 7-10 étel kerülhet egy kategóriába!

Példa:

7. Óvatosan a fotókkal!

Habár azt már kimutatták, hogy +30%-al növeli a rendelés mértékét, ha az ételeket fotóval vannak illusztrálva, egy valami azonban nagyon fontos: minőségi fotókkal.

Ha nem kiemelkedő minőségű fotókat helyezünk az étlapra, hanem gyenge, rossz felbontásúakat, úgy kellemetlenebb helyzetbe hozzuk magunkat, mintha egyáltalán nem is lenne fotó rajta!

Tipp:

ha digitális tábla van az üzlethelyiségben, akkor érdemes a sztár ételeket prémium fotókkal kitenni és így ösztönözni a vendégeket.

Példa: