Már egy hónap telt el 2019-ből és számos újdonság, innováció és izgalmas hír érkezett a vendéglátás világából.

Az elmúlt években a következő trendeket láthattuk:

  • növekvő igény a házhozszállítás iránt,
  • új üzleti modellek,
  • fenntarthatóság és hiper-lokális hozzávalók,
  • fermentálás.

Most nézzük meg, mi várható 2019-ben!

1. Aktivista mozgalmak

Természeti katasztrófák, #MeToo mozgalom, immigráció, a szociális aktivizmus nemzeti és nemzetközi szinteken is egyre szélesebb körben lett fontos.

Az éttermek pedig tulajdonképpen a legjobb helyszínek egy-egy közösség számára, hogy az összegyűltek egy ital mellett megbeszéljék, kinek miben tudnak segíteni. De nem csak az asztaltársaságoknak, az éttermeknek is lehetőségük van az összefogásra és segítségnyújtásra!

2018-ban egy ismert amerikai séf, Guy Fieri az eddigi legpusztítóbb kaliforniai erdőtűz áldozatainak, a tűzoltóknak, a helyieknek ajánlott fel meleg ételt.

2017-ben a Nobel Béke Díjra jelölt séf, José Andrés egy nonprofit szervezetet, a World Central Kitchen-t hozta létre azzal a céllal, hogy a természeti katasztrófák áldozatainak élelmet nyújtsanak.

Miért fontos?

A közösségi részvétel és az ok-okozati aktivizmus azon túl, hogy jó energiákkal tölti az embert, a vendéglátó egység PR-jának is jót tesz. Könnyebben jegyzi meg a vendég, melyik étterem is volt az, aki segített és jobban el is köteleződhet mellette, hiszen úgy érzi, kiállt valami olyan fontos téma mellett, ami őt is érinti. Egy 2018-as esettanulmány résztvevőinek 79%-a szerint jóval hűségesebbek azokhoz az éttermekhez, akiknek valamilyen egyéb, magasztos céljuk is van a tradicionális vendéglátás mellett.

Egy 2018-as önkormányzati leállásra, melyben közel 800.000 ember munkahelye szünetelt, egy amerikai étterem úgy reagált, hogy -50% kedvezményt adott azoknak és azok közeli családtagjainak, akiket ez érintett.

Amellett, hogy ez segíti a helyi gazdaságot is, azok,

akiknek segítő kezeket nyújtottunk a nehez időkben nem haboznak később visszatérni hozzánk.

2. Élmény

Nos, a gasztronómiai élménygyűjtés egy új fokra lépett, azon belül is élményt szeretnének a vendégek.

Az eredetileg (magán)szállásfoglaló oldal AirBnb egy új funkciót vezetett be 2018-ban: a vendégek az alkalmazáson keresztül foglalhatnak le és fizethetik is ki a szállásadó által vezetett élménytúrát. Így eljuthat a vendég aerial aerobikra Las Vegasban, játszhat menhelyi lovakkal Los Angelesben, de séf túrát is szerveznek Seattle-ben.

Nézzünk néhány ötletet éttermekbe:

  • Jóga és meditáció
  • Stílustanacsadás
  • DIY alkotók
  • Ételfotózás workshop
  • Illemtanhely gyerekeknek

Miért érdemes?

A vendéglátóhelyeken általában egy promóció nem befolyásolja az étkezést, inkább kiegészíti azt. Egy új ital bevezetéséhez elég, ha kihelyezett pultot adunk a márkának, vagy egy szórólapot róla. Habár úgy tűnhet, hogy sokkal több energiát igényel az étkezés mellett még az élmény adása is, azt ne feledjük,

a vendégek célja a kikapcsolódás, a feltöltődés és végső soron a pénzköltés.

Itt nem kell egyből nagy dologra gondolni: elég lehet néhány kártya- vagy táblajáték és egy nyitott tér, ahol szabadan játszhatnak. Vagy menő lehet egy fotó vagy gif sarok, ahol akár logózott képeket tudnak a vendégeid készíteni, és aztán kiposztolni!

3. Környezetbarát és zöld alternatívák

2018-ban számos márka, város, ország és multinacionális vállalat támogatta az egyszerhasználatos műanyag eszközök tilalmát. Az EU tagállamok 2021-re vállalták ezek beszüntetését, míg egyes országok már tiltják a műanyag szívószál vagy táska használatát.

A fenntarthatóság a fiatal generáció számára egy egyre fontosabb téma, mely szépen lassan bontakozik ki. 2015-ben egy Nielson kutatás szerint a fiatalok 66% volt hajlandó többet fizetni azoknak a cégeknek, akik környezettudatosak.

A kereslethez hamar igazodott a kínálat, a piacon hamar megjelentek az újrahasznosított, többször használatos termékek, az etikus környezetből vagy előállítási procedúra alá eső alapanyagok.

A globális klímaváltozás hatására egyre gyorsabb ütemben kutatnak olyan alternatívákra, melyek a környezetet védik, ahelyett, hogy tovább szennyeznék azt.

Mit jelent ez az éttermeknek?

Át kell gondolni az egyszerhasználatos termékek használatát: evőeszközök, csomagolóanyagok és azok zöld alternatíváit kell keresni.

Lehetőséget kell adni a vendégnek, hogy az elvitelre kért ételt italt a saját termoszában vagy edényében tudja hazavinni.

A konyhai technológiában segítségünkre lehet egy szoftver, egy konyhai monitor és így kinyomtatott papírlapok helyett teljesen digitális körülmények között tudunk dolgozni, ezzel csökkentve az ökolábnyomunk nagyságát.

4. Fizetnék – azonnal!

Azt már látjuk, hogy a konyhatechnikai eszközök mind gyorsították az előkészület és a főzés idejét is. A foglalások online másodpercek alatt történnek, és a rendelések is egyre komolyabb rendszereken keresztül érnek be a konyhába. Természetesen ez mind kihat a fizetésre is.

Terjed a mobil pénztárcás fizetés, a kioskos rendelésfelvételt a McDonald’s pedig világszerte 9.000 éttermében vezette be. A papíralapú rendelések helyett mobilos megoldások születnek és a hagyományos feladatok így felgyorsulnak és egyszerűsödnek.

De mi várható még?

Robotok, mesterséges intelligencia, okos termékek – ez az év biztosan számos meglepetést tartogat!

Kiemelkedő példa

2018 év végén a brit Costa Coffe bemutatta a fizetős, többször használatos palackját! Az ötlet egyszerű, chipet helyeztek a palack szilikon részébe. Egy app letöltése és regisztráció után bankkártyánkról feltölthetünk egy keretösszeget és egy vásárlásnál maximum 30 font erejéig fizethetünk így, palackunk érintésével. Ha érdekel a téma, ebben a cikkben olvashatsz róla angolul.