Matt és Enga Stanfield mindketten mérnöki végzettséggel és 0 vendéglátói tapasztalattal indították útjára saját pizzériájukat 2014-ben, Texasban. Merész vállalkozás, nem?
Az utóbbi 4 évben eladásaikat megtriplázták, nyitottak egy második pizzériát. Mi a titkuk? Szenvedélyesen szeretik a vállalkozásukat, s azt az elvet vallják, hogy „az éttermüket ők irányítják és nem az étterem őket”. Íme az inspiráló és tanulságos történetük:
„2014. márciusában, reménykedve a főszezonban, nulla előzetes tapasztalattal, megvásároltunk egy akkor gyengén működő pizzériát. Azonban a főszezont nem igazán éreztük meg, csak arra tudtunk törekedni, hogy egy épphogy jó helyen lévő üzlethelyiség bérleti díját ki tudjuk fizetni.
Végzettségünk szerint mindketten mérnökök vagyunk, étellel és vendéglátással előtte egyáltalán nem foglalkoztunk, ezért elég őrülten hangzik, hogy mára már 2 pizzériánk van. Szerettünk volna egy saját vállalkozást nyitni távol a poros-zajos belvárostól. Ehhez első lépésben elköltöztünk egy kisvárosba, ahol nem ismertünk senkit és nem volt B tervünk sem. Most, 4,5 évvel később, túlélve a kezdeti start-up szakaszt, éttermeink felfelé ívelnek.
Do or Die
A kulcs a sikeres folytatáshoz bármilyen vállalkozásnál az, ha tudod, nehéz idők jönni fognak (biztosan), de ahhoz, hogy a vállalkozás túlélje, fel kell találnod magad, ki kell próbálnod bármit, ami megmenthet a nehéz időktől.
Következzenek a mítoszok, tények, érvek és ellenérvek egy étterem vezetéséről.
#1 Mítosz: 80% (vagy akár 90%) -a az éttermeknek becsődöl az első évben
Egy amerikai tanulmány szerint mindössze 17%-a az éttermeknek csődöl csak be az első évben. Azonban ne feledjük, a csőd eléggé homályos kifejezés is lehet. Egy étterem lehet nem zár be az első évben, azonban lehet nem is termel profitot. Ezért fontos, hogy még a nyitás előtt ismerjük az éttermünk várható fedezeti pontját vagy épp a berendezések, készletek költségét. További két fontos változó költség az ételek és a munkaerő költsége. Válaszolj meg olyan fontos kérdéseket, mint az alábbiak:
Hány főre lesz szükséged egy sűrűbb és egy gyengébb napon? Mennyit tudsz nekik fizetni óránként? Te is dolgozni fogsz? Mennyi lenne a saját munkaköltséged?
Sok étterem itt vérzik el, hogy előzetesen nem végeztek számításokat!
Fontos, hogy tudd, megéri-e számodra felmondani az állandó munkahelyet és kiszámítható jövedelmet, szemben az étterem heti 7 napjával és a kezdeti nehézségekkel. Ha a számítások szerint pénzügyileg is megéri a saját főnöködnek lenni, akkor hajrá!
#2 Mítosz: Nagyszerű családi receptek = nagyszerű étlap
Remek példa: egy közeli cukrászda szuper receptek alapján készíti a sütijeit, melyekből mi is el tudtunk adni az étteremben. A tulajdonosnő egy kis helyet bérelt, ingyenes szállítást adott és így a saját hobbijából üzletet épített. Azt gondolta, hogy a jó receptek miatt az üzlete is sikeres lesz, azonban 3 hónapon belül be kellett zárnia. Hogy miért?
Ha túl sok időt töltesz a konyhán, egyszerűen figyelmen kívül hagyhatod azokat a kulcsfontosságú szempontokat, amik egy vendéglátó-egységet sikeressé tesznek: a szolgáltatás színvonala és a csapatod hozzáállása. Egy nagyszerű csapat kiépítéséhez időre, tréningre és állandó figyelemre van szükség, ez telik sokszor a legtöbb időbe! A legtöbb étterem nem hiába említi meg a munkaerőt, mint a legnagyobb kihívást az üzletvezetésben, ezért jó, ha még az indítás előtt reálisan átlátod ennek a súlyát, terhét és egy proaktív hozzáállást öltesz magadra.
#3 Mítosz: Ha már dolgoztál étteremben, tudod milyen vezetni is egyet!
Nem, sajnos nem!
Hiába dolgoztál akár évekig is egy étteremben, mint felszolgáló vagy séf, az étterem irányítását még nem feltétlenül tudhatod. Az ételen és kiszolgáláson kívül az alábbiakról is tudnod kell ehhez:
- Jogi háttér
- Bérszámfejtés
- HR
- Marketing
- Munkaerő motiválás
- Fenntartás
- Informatikai rendszer.
Mind különböző szakterület, amihez vagy érteni kell, vagy megfizetni egy hozzáértő szakembert. Az azonban biztos, hogy ezeket a tényezőket is ismerni kell ahhoz, hogy egy éttermet sikeresen tudjunk vezetni.
A férjemmel együtt minden nap foglalkozunk ezekkel a feladatokkal is, azt szem előtt tartva, hogy az éttermet mi irányítjuk és nem az étterem a mi életünket.
Azoknak, akik éttermi dolgozóként egy saját étterem nyitása a céljuk, azt ajánlom, hogy először a munkahelyükön szerezzenek minél több tapasztalatot a fent felsorolt tevékenységekből is. Utána könnyebb lesz a saját étterem nyitásánál priorizálni, mi az, ami a saját idődet jobban pocsékolja, mintha egy külsős segítségét kérnéd.
#4 Mítosz: Mindig van kit hibáztatni.
Nincs. Független és saját étterem tulajdonosaként senki mást nem lehet felelősségre vonni a hibákért, mint önmagadat. A nagyobb felelőséggel azonban nagyobb sikerélmény is párosul!
Legutóbbi hozzászólások