Étterem, bár, büfé, kávézó vagy bármilyen más vendéglátóegység nyitásán gondolkozol? Sajátot szeretnél és újat, vagy átvennéd egy létező étterem vezetését? Esetleg franchise rendszerben gondolkodsz és jelen lennél több városban is?

3 dologra mindenképp szükséged lesz: eltökéltség, bátorság és türelem. Hogy ezen felül mire? Olvasd el a számodra összeállított ellenőrző listát!

1. Tőke. Nagy tőke.

Egy vendéglátóegység nyitása és üzemeltetése nem olcsó. Akár egyedül indítod, akár partnerekkel vagy franchise rendszerben, a kezdés bizony nagy tőkét igényel. Íme néhány tipp, hogyan tehetsz szert erre:

  • Pályázat,
  • Vállalkozói hitel,
  • Befektető.

Kereskedelmi bankok, állami pályázatok, de akár értékesítési partnerek is segítséget jelenthetnek az indulásnál.

2. Üzleti terv

Enélkül bele se kezdj. Ma már semmilyen vállalkozás számára nem ajánlott belépni úgy a piacra, hogy azt nem előzte meg egy jól felépített és átgondolt, részletes üzleti terv készitése.

Azon felül, hogy magadnak, mint vállalkozónak és a leendő csapatod számára készíted, ennél sokkal fontosabb szerepe is van. Ezzel a dokumentummal a kezedben fordulhatsz támogatói segítségért, akár bankról, pályázatról vagy befektetőről legyen szó. De akár az üzlethelyiség bérleti joga is múlhat azon, mennyire kiforrott az ötleted és mennyire tudtad azt átültetni egy üzleti tervbe.

Az üzleti terv alapvető részei a piackutatás, a helyszín kiválasztása, a versenytársak felmérése, a pénzügyi helyzet és a működési terv cash flow számítással.

3. Engedélyek, licenszek

Vannak olyan engedélyek, melyeket minden étteremnek be kell szereznie és vannak olyanok, amelyek a hely típusától függenek. Munkaállomás tisztasága, egészségügyi elvárások, zenei licenszek – csak hogy néhányat említsek.

Mivel a licenszek és engedélyek megszerzése idő és pénz, ezért már a tervezés korai szakaszában érdemes utánajárni és amit lehet, igényelni.

4. Épület, helyszín

Az étterem üzemeltetéséhez vagy egy már meglévő étterem vételén keresztül vagy egy új építésével tudod megoldani. Néhány lehetőség:

  • Tulajdonosi vagy bérleti jogviszony egy külön épületben
  • Vagy épületrészben
  • Pop-up helyszín bérlése bizonyos ideig
  • Food truck vagy faház bérlése vagy vétele és azokkal mozgó árusítás.

Ezt a kérdést nagyban meghatározza az induló tőkéd és a vállalkozási ötleted. Egy elegáns étteremhez egy saját üzlethelyiség passzol, míg szendvicsek és gyors étel kiszolgálásához szuper jó egy modern food truck.

5. Egyedi koncepció

Válassz olyan koncepciót a helyednek, ami nincs vagy legalább tucatjával nincs jelen a közelben. Pizzériát nyitnál, de már tíz másik is van a városban? Hacsak nem vagy ezer százalék biztos a kiemelkedő receptúrádban vagy egyéb versenyelőnyődben, inkább ne nyisd meg a 11. pizzériát.

Fontos, hogy arra koncentrálj milyen legyen és ne arra, milyen ne legyen. Amint meghatározod a koncepciód egyes elemeit, máris könnyebb lesz helyszínt választani, étlapot készíteni, árazni és így könnyebb lesz az indulás is!

6. Felejthetetlen étlap

Először is ki kell választanod, hogy milyen ételeket szeretnél felszolgálni és melyikek lennének a sztárok, amikről ismert leszel?

Aztán be is kell árazni. Itt jönnek képbe olyan képletek, melyek megadják az eladott áru költségeit, a haszonkulcs százalékát, a készleten levő áru értékét és az előrejelzéseket.

Ezen felül van még a design, a szín és betűtípus választás, az étel fotók minősége és elhelyezése az étlapon. Mind olyan kérdés, mely meghatározza a hely összképét.

7. Személyzet

Tyűha.

Ez ma Magyarországon az egyik legnagyobb akadálya az indulásnak.

Találd meg a hozzád és a helyhez leginkább passzoló és képzett embereket. Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom: tőlük függ a Te sikered! Hogy nekik miért érdemes Téged választaniuk és kitartani melletted? Ha biztos anyagi hátteret, kellemes munkakörülményeket és csapatszellemet tudsz biztosítani, akkor jobb esélyed van rá, hogy megtalálod az embereidet.

Itt vagy még?

Szuper, akkor jöhet az utolsó két tétel!

8. POS rendszer

Papír és ceruza helyett egy olyan komplett rendszer, ami tárol és rendszerez minden olyan adatot, amire támaszkodhatsz. Eladások, összesítések, nyugták, napi forgalom, előrejelzés – sok idődet tudod másra fordítani, ha egy ilyen rendszert telepítesz, és a csapatod is gyorsabban, összeszedettebben tud dolgozni a segítségével.

9. Marketing terv

Amikor már minden összeállt, tudod hol nyitnál, milyen koncepció szerint és kiknek, akkor jön a marketing: ezt a közönségednek is prezentálnod kell.

Marketing tervre azért van szükséged nyitáskor, mert az segít neked elérni és kapcsolatba lépni a potenciális vendégeidet.

A nyitás beharangozásától, a speciális ajánlatok terjesztéséig nagy segítség egy előre megírt Social Média terv is, melyben látható, mikor, milyen csatornán keresztül kommunikál az étterem online.